Opiekun prawny małoletniego lub osoby ubezwłasnowolnionej może ubiegać się o przyznanie mu wynagrodzenia. Wysokość wynagrodzenia ustala sąd.

Wypłata świadczenia jest w rzeczywistości realizacją orzeczenia sądu, to ustawodawca nie wyłącza tego świadczenia spod obowiązywania przepisów mówiących o postępowaniu w ramach przyznania świadczenia z pomocy społecznej, zatem aktem prawnym regulującym postępowanie w sprawie jest ustawa z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej. Przedmiotowe wynagrodzenie wypłaca się w wysokości ustalonej przez sąd, jest ono obliczane w stosunku miesięcznym i nie może przekraczać 1/10 przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, bez wypłat nagród z zysku, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za okres poprzedzający dzień przyznania wynagrodzenia.

Udzielenie świadczeń w postaci wynagrodzenia za sprawowanie opieki nie wymaga przeprowadzenia rodzinnego wywiadu środowiskowego oraz wydania decyzji administracyjnej.

Środki na realizację i obsługę tego zadania zapewnia budżet państwa – dotacja celowa.

Każdy opiekun zobowiązany jest poinformować tut. Ośrodek o zaprzestaniu pełnienia funkcji opiekuna prawnego, ponieważ z chwilą ustania sprawowania opieki wynagrodzenie z tego tytułu nie będzie przysługiwało, a należności z tytułu wydatków na świadczenia z pomocy społecznej, z tytułu opłat określonych przepisami ustawy oraz z tytułu nienależnie pobranych świadczeń podlegają ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

Wymagana dokumentacja do realizacji świadczenia:

  1. Wniosek o wypłatę wynagrodzenia za sprawowanie opieki. >> załącznik <<
  2. Odpis prawomocnego postanowienia Sądu o przyznaniu wynagrodzenia dla opiekuna prawnego osoby całkowicie ubezwłasnowolnionej.
  3. Odpis prawomocnego postanowienia Sądu/ zaświadczenie potwierdzające ustanowienie prawne dla opiekuna prawnego osoby całkowicie ubezwłasnowolnionej.
  4. Dowód osobisty lub inny dokument stwierdzający tożsamość opiekuna prawnego osoby całkowicie ubezwłasnowolnionej.
  5. Zgoda opiekuna prawnego na przetwarzanie danych osobowych. >> załącznik <<

Zasiłek szkolny może być przyznany uczniowi znajdującemu się przejściowo w trudnej sytuacji materialnej z powodu zdarzenia losowego np. śmierć rodzica lub opiekuna, nagła choroba w rodzinie ucznia, pożar, powódź lub klęska inna żywiołowa).

Wsparcie w formie zasiłku szkolnego może zostać udzielone w dwóch postaciach:

– w formie świadczenia pieniężnego- na pokrycie wydatków związanych z procesem edukacyjnym
– w formie rzeczowej o charakterze edukacyjnym.

Zasiłek szkolny jest przyznawany niezależnie od stypendium szkolnego, co oznacza, że możliwe jest jednoczesne otrzymywane zarówno stypendium szkolnego jak i zasiłku szkolnego.

Zasiłek szkolny może zostać przyznany w wysokości nieprzekraczającej pięciokrotności kwoty zasiłku szkolnego rodzinnego, który przysługuje na dziecko w wieku od 5 do 18 lat tj.

– 620,00 zł (5 x124,00 zł).

Wnioski na przyznanie zasiłku szkolnego składa się w Ośrodku Pomocy Społecznej w Dobrej w terminie do dwóch miesięcy od dnia wystąpienia zdarzenia losowego.

Jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka - tzw. "becikowe" - przysługuje matce lub ojcu dziecka, opiekunowi prawnemu albo opiekunowi faktycznemu dziecka, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę nie przekracza kwoty 1.922,00 zł. Wniosek składa się w terminie 12 miesięcy od dnia narodzin dziecka, a w przypadku gdy wniosek dotyczy dziecka objętego opieką prawną, opieką faktyczną albo dziecka przysposobionego - w terminie 12 miesięcy od dnia objęcia dziecka opieką albo przysposobienia nie później niż do ukończenia przez dziecko 18 roku życia.

Jednorazowa zapomoga przysługuje jeżeli kobieta pozostawała pod opieką medyczną nie później niż od 10 tygodnia ciąży do porodu.

Pozostawanie pod opieką medyczną potwierdza się zaświadczeniem lekarskim lub zaświadczeniem wystawionym przez położną.

Wysokość świadczenia wynosi 1 000,00 zł jednorazowo.

Przepisu nie stosuje się do osób będących prawnymi lub faktycznymi opiekunami dziecka, a także do osób, które przysposobiły dziecko.

Do wniosku należy dołączyć:

  1. zaświadczenie lekarskie lub wystawione przez położną stwierdzające, że matka dziecka pozostawała pod opieką lekarską nie później niż od 10 tygodnia ciąży do porodu
  2. skrócony odpis aktu urodzenia dziecka lub zupełny odpis aktu urodzenia dziecka w przypadku gdy ojciec dziecka jest nieznany (do wglądu);
  3. dokumenty stwierdzające wysokość dochodów rodziny:
  • zaświadczenie właściwego organu gminy, nakaz płatniczy albo oświadczenie o wielkości gospodarstwa rolnego wyrażonego w hektarach przeliczeniowych ogólnej powierzchni w roku kalendarzowym 2023;
  • umowa dzierżawy - w przypadku oddania części lub całości znajdującego się w posiadaniu rodziny gospodarstwa rolnego w dzierżawę, na podstawie umowy zawartej stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników, albo oddania gospodarstwa rolnego w dzierżawę w związku z pobieraniem renty;
  • umowa zawartą w formie aktu notarialnego - w przypadku wniesienia gospodarstwa rolnego do użytkowania przez rolniczą spółdzielnię produkcyjną;
  • odpis podlegającego wykonaniu orzeczenia sądu zasadzającego alimenty na rzecz osób w rodzinie lub poza rodziną lub odpis protokołu posiedzenia zawierającego treść ugody sądowej, lub odpis zatwierdzonej przez sąd ugody zawartej przed mediatorem zobowiązujących do alimentów na rzecz osób w rodzinie lub poza rodziną;
  • przekazy lub przelewy pieniężne dokumentujące wysokość zapłaconych alimentów, jeżeli członkowie rodziny są zobowiązani wyrokiem sądu lub ugodą sądową lub ugodą zawartą przed mediatorem do ich płacenia na rzecz osoby spoza rodziny;
  • w przypadku nie otrzymania lub otrzymania alimentów przez osobę uprawnioną w niższej wysokości przedstawić należy zaświadczenie organu egzekucyjnego o całkowitej lub częściowej bezskuteczności egzekucji alimentów a także o wysokości wyegzekwowanych alimentów lub informację właściwego sądu lub właściwej instytucji o podjęciu przez osobę uprawnioną czynności związanych wykonaniem tytułu wykonawczego zagranicą albo o nie podjęciu tych czynności w związku z brakiem podstawy prawnej lub w przypadku braku możliwości wskazania przez osobę uprawnioną miejsca zamieszkania dłużnika alimentacyjnego za granicą;
  • w przypadku utraty źródła dochodu: dokument określający datę utraty dochodu oraz miesięczną wysokość utraconego dochodu (np. świadectwa pracy, decyzja ZUS, decyzja PUP, umowa zlecenie, PIT-11 za 2023 r.);
  • w przypadku uzyskania źródła dochodu w roku 2023 - dokument określający wysokość dochodu uzyskanego przez członka rodziny oraz liczbę miesięcy, w których dochód był osiągnięty;
  • w przypadku uzyskania źródła dochodu po roku 2023 - dokument określający wysokość dochodu uzyskanego przez członka rodziny z miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód został osiągnięty;

Wniosek złożony po terminie lub brakami formalnymi organ właściwy pozostawia bez rozpoznania.

Wniosek o przyznanie stypendium szkolnego składa się do Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrej do dnia 15 września danego roku szkolnego, a w przypadku słuchaczy kolegiów nauczycielskich, nauczycielskich kolegiów języków obcych i kolegiów pracowników służb społecznych do 15 października danego roku szkolnego.

Wysokość stypendium szkolnego zależna jest od sytuacji materialnej uczniów i ich rodzin oraz innych okoliczności wymienionych w art. 90d ust.8 ustawy o systemie oświaty. Stypendium może być wypłacone przez okres od miesiąca do 10 miesięcy w danym roku szkolnym.

Kto może otrzymać stypendium szkolne?

Według ustawy o systemie oświaty stypendium to może otrzymać uczeń znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej, wynikającej z niskich dochodów na osobę w rodzinie, w szczególności gdy w rodzinie tej występuje:

• bezrobocie
• niepełnosprawność
• ciężka lub długotrwała choroba
• wielodzietność
• brak umiejętności wypełniania funkcji opiekuńczo-wychowawczych
• alkoholizm lub narkomania
• a także gdy rodzina jest niepełna lub wystąpiło zdarzenie losowe.

Stypendium szkolne przysługuje:

• uczniom szkół publicznych i niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych dla młodzieży i dla dorosłych oraz słuchaczom publicznych kolegiów nauczycielskich, nauczycielskich kolegiów języków obcych i kolegiów pracowników służb społecznych – ale tylko do czasu ukończenia kształcenia, nie dłużej jednak niż do ukończenia 24 roku życia;
• wychowankom publicznych i niepublicznych ośrodków umożliwiających dzieciom i młodzieży upośledzonym w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży upośledzonym umysłowo ze sprzężonymi niepełnosprawnościami realizację odpowiednio obowiązku szkolnego i obowiązku nauki – ale tylko do czasu ukończenia realizacji obowiązku nauki;
• uczniom szkół niepublicznych nieposiadających uprawnień szkół publicznych dla młodzieży i dla dorosłych – do czasu ukończenia realizacji obowiązku nauki;
• słuchaczom niepublicznych kolegiów nauczycielskich i nauczycielskich kolegiów języków obcych – do czasu ukończenia kształcenia, nie dłużej jednak niż do ukończenia 24 roku życia.

Jaki dochód uprawnia do otrzymania stypendium szkolnego?

Ponieważ stypendium to jest świadczeniem o charakterze socjalnym, uczeń starający się o nie musi spełniać określone kryterium dochodu. Miesięczna wysokość dochodu na osobę w rodzinie ucznia uprawniająca do ubiegania się o stypendium szkolne nie może być wyższa niż 823,00 zł netto.

Wysokość tej kwoty wylicza się na podstawie art. 8 ust. 3-13 ustawy o pomocy społecznej.

W jakiej formie można otrzymać stypendium szkolne?

Stypendium możne przyjąć formę:

• całkowitego lub częściowego pokrycia kosztów udziału w zajęciach edukacyjnych, w tym wyrównawczych, wykraczających poza zajęcia realizowane w szkole w ramach planu nauczania, a także udziału w zajęciach edukacyjnych realizowanych poza szkołą;
• pomocy rzeczowej o charakterze edukacyjnym, w tym w szczególności zakupu podręczników.

KATALOG WYDATKÓW KWALIFIKOWANYCH DO STYPENDIUM SZKOLNEGO

  1. Podręczniki, zeszyty.
  2. Słowniki, encyklopedie, atlasy (w tym również multimedialne), tablice matematyczne, lektury szkolne.
  3. Tornister, plecak szkolny, torba sportowa (w przypadku uczestnictwa w dodatkowych zajęciach sportowych).
  4. Strój gimnastyczny na zajęcia wychowania fizycznego:
    • obuwie sportowe, obuwie lekkie typu tenisówki, halówki, trampki,
    • odzież sportowa typu spodenki gimnastyczne, koszulka gimnastyczna, getry, dres sportowy.
  5. Przybory do nauki zawodu niezbędne w procesie edukacji.
  6. Przybory szkolne, artykuły szkolne (np. piórniki, bloki, flamastry, kredki, pędzle, farby, klej, papier kolorowy, papier ksero, ołówki, długopisy, pióra, gumki, temperówki, kalkulatory, bibuła, brystole, papier kancelaryjny, nożyczki, taśma klejąca, papier milimetrowy, korektory, przybory geometryczne, plastelina, modelina, itp.).
  7. Okulary korekcyjne (wraz z fakturą należy dostarczyć zaświadczenie/receptę lekarza okulisty potwierdzające konieczność noszenia okularów).
  8. Tusze do drukarek, tonery.
  9. Pokrycie kosztów abonamentu internetowego (od września do czerwca), multimedialne programy edukacyjne.
  10. Komputer/laptop, oprogramowanie (system operacyjny, pakiet biurowy), peryferia komputerowe (drukarka, skaner, monitor, mysz, klawiatura).
  11. „Mundurek szkolny”, strój galowy wymagany obligatoryjnie przez szkołę.
  12. Sprzęt muzyczny (po dołączeniu zaświadczenia ze szkoły muzycznej, potwierdzającego uczęszczanie ucznia na zajęcia).
  13. Sprzęt sportowy (np. piłki, rękawice piłkarskie, łyżwy, kimono, itp.).
  14. Basen (opłata za uczestnictwo w szkółkach pływackich, strój kąpielowy, klapki, itp.).
  15. Zajęcia pozalekcyjne (opłata za dodatkową naukę języka obcego, korepetycje, itp.).
  16. Uczestnictwo w organizowanych przez szkołę wyjściach/wyjazdach do instytucji kultury, wyjazdach na zieloną szkołę, wycieczki szkolne, obozy sportowe, itp.
  17. Biurko szkolne, krzesło do biurka
  18. Całkowite lub częściowe pokrycie kosztów związanych z pobieraniem nauki poza miejscem zamieszkania (np. zakwaterowanie w bursie/internacie, przejazd środkami komunikacji publicznej z i do szkoły, itp.).
  19. Czesne za naukę w szkole.
  20. Inne nie wymienione w punktach 1 – 19, niezbędne w procesie edukacji ucznia.

FAKTURY, BĄDŹ RACHUNKI IMIENNE MUSZĄ BYĆ WYSTAWIONE NA RODZICA LUB PEŁNOLETNIEGO UCZNIA (WNIOSKODAWCĘ)

W każdym roku szkolnym refundowane są koszty zakupu:

  1. Abonamentu Internetowego – opłaty za okres od września do czerwca.
  2. Podręczników i pozostałych artykułów szkolnych określonych w wykazie wydatków kwalifikowanych – zakupionych od sierpnia do czerwca.

Nie będą uwzględniane wydatki o charakterze nieedukacyjnym, np.: kurtki sportowe, rajstopy, skarpety, bielizna osobista, swetry, czapki, wkładki ortopedyczne, sprzęt rehabilitacyjny, strój na studniówkę, strój pierwszokomunijny, obozy i zimowiska rekreacyjne, regały na książki, stojaki na płyty, obuwie i odzież codziennego użytku, śpiwory, namioty itp.

Usługi sąsiedzkie to świadczenia pomocy społecznej o charakterze opiekuńczym, które organizowane są w miejscu zamieszkania, świadczone przez osoby blisko mieszkające, które wynagradzane są w formie pieniężnej przez gminę.
W ramach usług sąsiedzkich może być świadczona pomoc w następującym zakresie:

  • pomoc w zaspokajaniu podstawowych potrzeb życiowych,
  • prosta podstawowa opieka higieniczno-pielęgnacyjna – czynności podstawowe, które nie wymagają specjalistycznego przygotowania,
  • w miarę potrzeb oraz możliwości zapewnienie kontaktów z otoczeniem.

Z usług sąsiedzkich będzie mogła przede wszystkim skorzystać osoba samotna, która z powodu wieku, choroby lub innych powodów wymaga wsparcia innych osób, natomiast nie może go otrzymać. Z powyższej formy wsparcia może skorzystać również osoba, która pozostaje w rodzinie, gdzie sytuacja wymaga przyznania wsparcia w postaci usług sąsiedzkich. Usługi przyznaje się na podstawie przeprowadzonego rodzinnego wywiadu środowiskowego.

Za osobę samotną uznaje się osobę, która: samotnie prowadzi gospodarstwo domowe, nie znajduje się w związku małżeńskim, nie posiada zstępnych ani wstępnych, czyli dzieci, wnuków, rodziców, dziadków.

Świadczeniem usług sąsiedzkich będą mogły zajmować się osoby, które spełnią poniższe wymagania:

  • ukończyły 18. rok życia,
  • nie należą do rodziny osoby, dla której mają być świadczone usługi,
  • nie są zamieszkującym oddzielnie członkiem rodziny (małżonkiem, wstępnym lub zstępnym) osoby, dla której mają być świadczone usługi,
  • oświadczyły, że są zdolne pod kątem psychofizycznym do świadczenia tego typu usług,
  • zamieszkują w okolicy osoby, dla której przeznaczone są usługi,
  • przeszły szkolenie w zakresie udzielania pierwszej pomocy,
  • zostały zaakceptowane przez organizatora usług i osobę, na której rzecz usługi te mają być świadczone.

Usługi sąsiedzkie przysługują *nieodpłatnie *osobom w rodzinie oraz osobom samotnie gospodarującym, które nie przekraczają kryterium dochodowego określonego w art. 8 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (aktualnie 776 zł dla osoby samotnie gospodarującej, oraz 600 zł dla osoby w rodzinie).

Dla osób w rodzinie oraz osób samotnie gospodarujących, przekraczających ww. kryterium dochodowe, usługi sąsiedzkie przyznawane są *odpłatnie*, wg zasad określonych Uchwałą z dnia 22 lutego 2024 roku Rady Gminy Dobra nr XLIX/643/2024 „w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również trybu ich pobierania, oraz szczegółowych warunków przyznawania usług sąsiedzkich, wymiaru i zakresu usług sąsiedzkich oraz sposobu rozliczania wykonywania takich usług”, której tekst znajduje się w załączniku.

Wymagane dokumenty:

  • wniosek o pomoc w postaci sąsiedzkich usług opiekuńczych,
  • zaświadczenie od lekarza rodzinnego o potrzebie pomocy osób drugich.