Usługi opiekuńcze sąsiedzkie – 2025 r.

Gmina Dobra przystąpiła do Programu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „Korpus Wsparcia Seniorów” na rok 2025.

Realizatorem programu jest Ośrodek Pomocy Społecznej w Dobrej, który będzie realizował moduł I w formie organizowania i świadczenia usług opiekuńczych sąsiedzkich.

W 2025 r. planowane jest objęcie wsparciem 3 środowisk po 16 godzin.

Usługi te kierowane są przede wszystkim do osób samotnych w wieku powyżej 60 lat, które z powodu choroby lub innych przyczyn wymagają pomocy innych osób, a są jej pozbawione. Usługi mogą również być przyznane osobie, która wymaga pomocy innych osób, a rodzina, a także wspólnie niezamieszkujący małżonek, wstępni, zstępni nie mogą takiej pomocy zapewnić.

Usługi sąsiedzkie organizowane są w miejscu zamieszkania osoby wymagającej wsparcia i obejmują pomoc w zaspokajaniu jej podstawowych potrzeb życiowych, podstawową opiekę higieniczno-pielęgnacyjną, przez którą należy rozumieć formy wsparcia niewymagające specjalistycznej wiedzy i kompetencji, oraz w miarę potrzeb i możliwości, zapewnienie kontaktów z otoczeniem.

Wymiar i zakres usług dostosowuje się do indywidualnych potrzeb osoby wymagającej tej formy wsparcia.

Usługi sąsiedzkie są odpłatne – 20 zł/godz.

Szczegółowe warunki przyznawania i odpłatności za usługi sąsiedzkie, szczegółowe warunki częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również tryb ich pobierania, wymiar i zakres usług sąsiedzkich oraz sposób rozliczania wykonywania usług określają uchwały Nr XLIX/643/2024 Rady Gminy Dobra z dnia 22 lutego 2024 r. oraz Nr XV/131/2025 Rady Gminy Dobra z dnia 29 maja 2025 r.

Sąsiedzkie usługi opiekuńcze może wykonywać osoba zamieszkująca w najbliższej okolicy osoby, na rzecz której są świadczone usługi, która spełnia jednocześnie poniższe wymagania:

  • jest pełnoletnia;
  • nie jest członkiem rodziny osoby, na rzecz której są świadczone usługi sąsiedzkie;
  • nie jest oddzielnie zamieszkującym małżonkiem, wstępnym ani zstępnym osoby, na rzecz której są świadczone usługi sąsiedzkie;
  • złożyła organizatorowi usług sąsiedzkich oświadczenie o zdolności pod względem psychofizycznym do świadczenia takich usług;
  • ukończyła szkolenie z zakresu udzielania pierwszej pomocy (w przypadku braku takiego szkolenia OPS w Dobrej je zorganizuje);
  • została zaakceptowana przez osobę, na rzecz której są świadczone usługi sąsiedzkie;
  • została zaakceptowana przez organizatora usług sąsiedzkich.

Wymagane dokumenty:

  • wniosek o przyznanie świadczenia,
  • dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość – do wglądu,
  • zaświadczenie lub oświadczenie o wysokości dochodu, złożone przez stronę pod rygorem odpowiedzialności za fałszywe zeznania,
  • oświadczenia o uzyskaniu (braku) jednorazowego dochodu w ciągu ostatnich 12 miesięcy/wysokości uzyskanego jednorazowo dochodu należnego za dany okres,
  • oświadczenie o stanie majątkowym,
  • oświadczenie o wyrażeniu zgody na ponoszenie odpłatności za świadczone usługi,
  • dokument potwierdzający zasadność przyznania pomocy w formie usług opiekuńczych – orzeczenie o stopniu niepełnosprawności,
  • w razie konieczności inne dokumenty potwierdzające sytuację strony.

Osoby zainteresowane tą formą pomocy zapraszamy do składania wniosków w Ośrodku Pomocy Społecznej w Dobrej, ul. Graniczna 24a. Wszelkich informacji udzielają pracownicy Ośrodka osobiście lub telefonicznie – tel. (91) 311 33 93.

Załączniki:

  • Karta Zgłoszenia >> pobierz <<
  • Informacja dla osób biorących udziału w Programie „KORPUS WSPARCIA SENIORÓW" na rok 2025 >> pobierz <<